Prvním kamínkem do mozaiky k obnově poutního místa na Vřesové Studánce bylo vylomení bloku kamene v kamenolomu Žulová pro oltář na Vřesovou Studánku. Poté jej ve čtvrtek 10. listopadu 2016 požehnal za účasti mnohých zájemců o obnovu Vřesové Studánky duchovní správce poutního místa – P. Milan Palkovič.
ÚSTR ocenil dva katolické kněze za aktivní účast v boji s nacistickým a komunistickým režimem (článek, příspěvek)
Sedmnácti osobnostem udělil Ústav pro studium totalitních režimů „Cenu Václava Bendy“ za aktivní účast v boji s nacistickým či komunistickým režimem. Ocenění, jež jsou udělována již pátým rokem, získali i dva katoličtí duchovní. Přinášíme profily P. Josefa Cukra a P. Josefa Karla.
Praha: Dne 14. listopadu 2013 se uskutečnilo v Rezidenci primátora hlavního města Prahy slavnostní předání „Ceny Václava Bendy“ a pamětních medailí „Za svobodu a demokracii“. Mezi oceněnými byli například Ivan Binar, současný předseda Obce spisovatelů, který dvacet let jako redaktor působil v Radiu Svobodná Evropa, nebo malířka Juliana Jirousová, manželka básníka Ivana Jirouse a signatářka Charty 77. Cenu obdrželi i dva katoličtí kněží.
P. Josef Cukr (* 1917)
Vystudoval jezuitské gymnázium na Velehradě. V roce 1942 odešel do Prahy studovat teologii. Zapojil se do protinacistického odboje, podílel se na odposlouchávání porad gestapa v ilegálním bytě. Byl zatčen, krutě vyšetřován a pak internován v Terezíně v Malé pevnosti. Po válce studoval v Anglii a byl vysvěcen na kněze. Vrátil se do Československa a od roku 1947 působil v Bohosudově u Teplic. Tam byl také internován v rámci akce K. Poté byl poslán k PTP a sloužil na různých místech na Slovensku. Ve vykonstruovaném procesu ho odsoudili za velezradu a špionáž k jedenácti letům vězení. Prošel Pankrácem, Jáchymovem, Mírovem a Valdicemi. V Jáchymově pracoval na „Věži smrti“, kde třídil uranovou rudu. V tamní korekci musel celkem protrpět 143 dní.
Po propuštění v roce 1960 se živil jako dělník. V roce 1968 začal opět působit jako kněz a stal se administrátorem v Bohosudově. Areál biskupského gymnázia tam obývala Rudá armáda a Josef Cukr se, jak později s úsměvem přiznal, „staral o odbyt duchovní literatury mezi ruskými vojáky“. Po listopadu 1989 v Bohosudově obnovil poutní tradici i biskupské gymnázium. Dnes působí jako farář na odpočinku na Velehradě.
P. Jaroslav Karl (* 1929)
Už ve svých 15 letech – v roce 1944 – se jako člen 2. skautského katolického oddílu Junáka zapojil do ilegální organizace Černý lev. Jeho oddíl po válce obdržel válečný kříž za odbojovou činnost v době protektorátu. Po roce 1948 Jaroslav Karl napomáhal k ilegálním přechodům západní hranice a předával na Západ zprávy o dění v zemi a o perzekuci církve. V roce 1953 byl odsouzen za velezradu a vyzvědačství k 17 letům vězení (celu sdílel mj. s Gustávem Husákem). V roce 1960 ho propustili na amnestii, ale za rok byl znovu zatčen a odsouzen ke dvěma letům vězení za podvracení republiky.
Od konce 60. let pracoval jako ošetřovatel v psychiatrických léčebnách a zároveň se věnoval ve skryté církvi setkávání katolické mládeže, výuce teologie a přípravě ke kněžským svěcením, na která doprovázel bohoslovce do bývalé NDR. V roce 1968 zakládal v Klatovech sdružení bývalých politických vězňů K 231 a dosud je aktivním členem jeho nástupnické organizace – Konfederace politických vězňů. Zároveň pomáhá i v duchovní práci.
Zdroj: www.ado.cz
Tak faráři, Boha není a tu všeci pochcípáte!
Během druhé světové války získala česká katolická církev za své protinacistické postoje velké uznání společnosti. Někteří duchovní se po válce vraceli domů jako vojáci začlenění v západních armádách, jiní jako osvobození vězni z koncentračních táborů a věznic. Přesný počet zemřelých duchovních katolické církve není dodnes znám, předpokládá se, že násilnou smrtí nebo na následky věznění zemřelo zhruba devadesát diecézních kněží, řeholníků a řeholnic. Z terezínské věznice gestapa se vrátil také P. Antonín Zgarbík, člen České provincie Tovaryšstva Ježíšova a superior u sv. Ignáce v Praze. Jak se později ukázalo, zkouška při střetu s nacistickým režimem byla jen předehrou, jež měla své vyvrcholení o pár let později, při konfrontaci s dalším totalitním režimem – komunismem…
Ze studie Stanislavy Vodičkové o střetu katolické církve s nacistickým a komunistickým režimem – Papežovi špioni
Pastýřský list biskupů k majetkovému narovnání (článek)
Bratři a sestry,
milost vám a pokoj od Boha, našeho Otce, a od Pána Ježíše Krista (srov. Ef 1,2)
Na začátku roku 2013, kdy začal platit zákon o majetkovém narovnání, vás chceme seznámit s širším pohledem na tuto skutečnost. Podle sdělovacích prostředků můžeme vypadat jako ti, kteří touží po majetku. Odpůrci nám vytýkají, že zrazujeme Kristovu chudobu. Někteří se ptáte, jestli bychom se neměli raději všeho majetku vzdát v duchu evangelia, které říká: „Kdo ti bere plášť, tomu neodpírej ani šaty“ (Lk 6,29). Tento zákon se však netýká jen restitucí, i když se mu tak říká. Je především o nezávislosti a novém způsobu financování církví.
Z čeho žila církev před komunismem? Především z vlastního majetku a ze státních peněz tam, kde vykonávala službu pro stát, například vedení matrik a výuka ve školách. Významný podíl na platech kněží a opravách kostelů měli takzvaní patroni, kteří za to, že významně přispívali, mohli spolurozhodovat o umístění kněží.
Komunistický režim zabral církevní majetek i patronátní práva. Zavázal se platit provoz církve, ve skutečnosti však hradil prakticky pouze platy duchovních, které byly nízké. Hlavně však v duchu totalitního myšlení zavedl udělování státního souhlasu kněžím k výkonu jejich služby. Komu ho nedal, ten jako kněz nesměl působit. Takoví kněží pracovali v továrnách. Kněžská služba bez dovolení státu se považovala za trestný čin. Dobré kněze pustili většinou jen do bezvýznamných farností. Měli silný nástroj na ovládání církve.
Po pádu komunismu byl v roce 1990 zrušen státní dozor nad církvemi a zablokován bývalý církevní majetek s příslibem, že se brzy vyřeší i financování církví. Během 20 let jednání byly předloženy různé návrhy. Někteří politici chtěli blokovaný majetek dát do veřejného fondu, který by spolu s církví spravoval stát, aby mohl dále církev ovládat. Toto řešení by bylo pokračováním státního dozoru nad církvemi a církve by navíc nedokázaly uhlídat, aby prostředky z fondu nebyly odvedeny jinam, jak se už v minulosti stalo u jiných fondů kontrolovaných státem.
V rámci předchozích jednání o určení daní či daňových asignacích dospěly jak stát, tak církve k názoru, že ani toto navrhované řešení není pro žádnou stranu výhodné.
Před pěti lety jsme se dohodli s vládou, že nám za zabraný majetek vyplatí finanční náhradu a nechá nás samostatně hospodařit, abychom si vydělali na svůj provoz. Bylo dokázáno, že jednáme se státem velkoryse a žádáme méně, než je spravedlivé. Dohodli jsme se se všemi církvemi financovanými ze státního rozpočtu, že jim necháme takový podíl, aby mohly žít jako dosud. Tehdy ovšem levice zákon zablokovala. Nyní platí zákon, v němž se finanční náhrada zmenšila o tu část, která bude vydána naturálně, a zkrátilo se také přechodné období.
Církev nezbohatne, jak si někteří myslí. Přibude nám starostí a budeme žít ještě skromněji než dnes, ale budeme svobodní. Poneseme velkou zodpovědnost, ale nepochybujeme o tom, že mezi věřícími je dost poctivých a zdatných odborníků, kteří nám pomohou. Diecéze budou spolupracovat v rámci České biskupské konference, ale každá bude hospodařit samostatně a všechny budou počítat s aktivním zapojením farností, které ponesou svůj podíl nejen na financování provozu, ale i na platech kněží.
Věříme, že se nám s Boží pomocí podaří nejen zajistit další financování, ale že také dáme příklad zodpovědného hospodaření podle sociální nauky církve, že s křesťanským přístupem k majetku a podnikání pomůžeme najít nový hospodářský model, o kterém mluví Svatý otec, když říká: „Ekonomický model, který převažoval v posledních desetiletích, usiloval o maximalizaci zisku a spotřeby z individualistického a egoistického pohledu, jenž hodnotil člověka jen z hlediska jeho schopnosti vyrovnávat se s požadavky soutěživosti. Avšak jiný pohled poukazuje na to, že pravého a trvalého úspěchu člověk dosahuje darováním sebe samého, svých intelektuálních schopností a své podnikavosti, jelikož udržitelný, a tedy autenticky lidský ekonomický rozvoj stojí na principu nezištnosti jako výrazu bratrství a logiky daru. Tvůrce míru… provozuje hospodářskou činnost pro obecné dobro, nasazuje se pro něco, co překračuje jeho vlastní zájem a co je ku prospěchu současných i budoucích generací. Tak zajišťuje nejen sebe, ale i důstojnou práci pro druhé a jejich budoucnost“ (Poselství ke Dni míru 2013).
Můžeme říct, že naše církev je už dnes společenství s největším počtem dobrovolníků, kteří s láskou pracují pro Boha, církev i společnost. Rozvíjení a prohlubování vztahu ke Kristu, který se celý daroval pro naši spásu, bude pak nejlepší zárukou životaschopnosti církve a její užitečnosti pro společnost, která čeká na svůj podíl na Božích darech, jimiž jsme zahrnováni.
Bratři a sestry, děkujeme vám za důvěru i odvahu ke spolupráci na náročné cestě, která je před námi. Prosíme také o vzájemnou modlitbu a každému z vás ze srdce žehnáme.
Vaši biskupové
Oznámení Ivana Köhlerová a Filip Rogožan 2013
Pastorační plán děkanátu Šumperk vytvořený animátory v roce 2005 (článek)
Od 23. do 25. března 2005 proběhlo Fórum mládeže v Kroměříži na Arcibiskupském gymnáziu pod záštitou arcibiskupa Jana. Ten se fóra také zúčastnil. Smyslem akce bylo nejen setkání animátorů z různých koutů diecéze, ale také v pracovních skupinách rozdělených podle děkanátů se zamyslet nad situací ve svých děkanátech a stanovit pro něj konkrétní pastorační plán. Plán měl být co nejvíce konkrétní a reálně uskutečnitelný v časovém horizontu tří let. Delegáti pověření účastí z našeho děkanátu tedy vytvořil pastorační plán v bodech:
1. Modlitba
Budeme se více modlit za naši církev, diecézi, děkanát, farnosti, kněze a farníky v osobních modlitbách tak i ve společných pravidelných modlitbách ve farnostech.
2. Setkávání mládeže v děkanátu
Budeme usilovat o častější setkávání mládeže našeho děkanátu v jednotlivých farnostech, budeme společně s kaplanem pro mládež objíždět jednotlivé farnosti, obnovovat kontakty s tamními farníky, nabídneme pomocnou ruku pro evangelizační činnost jako společné setkávání ve farnostech, duchovní obnovy, setkávání po mši sv., společenství, společné čtení Písma sv., filmové kluby, modlitební společenství, budeme organizovat brigády s dobrovolníky z děkanátu v jednotlivých farnostech, kde budou mít zájem a kde bude potřeba.
3. Informační list děkanátu
Budeme se snažit vytvořit informační zpravodaj/časopis pro děkanát, aby sloužil pro lepší informovanost a komunikaci v děkanátu.
4. Setkávání animátorů
Budeme se co nejdůsledněji snažit obnovit užitečné setkávání animátorů z jednotlivých farností s kaplanem pro mládež.
5. Solidarita
Budeme více solidární ve svých farnostech a poskytneme pomocnou ruku: nabídneme starším farníkům pomoc: nákup, úklid…
6. Pomoc s chodem farnosti
Budeme více spolupracovat s dobrovolníky při úklidu a výzdobě kostela, kostelníky, také budeme aktivně hledat jejich nástupce a pomocníky, více organizovat a účastnit se farních brigád.
7. Setkávání ve farnosti
Obnovíme v našich farnostech setkávání farníků.
8. Filmový klub
Budeme organizovat filmový klub se zajímavými a etickými filmy, které mohou vzbudit společnou diskuzi.
Posuďte, jak se podařilo plán naplnit. 🙂
Kněz vyměnil sutanu za montérky – Dokument Všechny moje děti o P. Mariánu Kuffovi (článek)
Zábřeh – O nejchudších romských osadách jihovýchodního Slovenska a jejich obyvatelích vypráví časosběrný dokument Všechny moje děti slovenského režiséra Ladislava Kaboše, který na zábřežskou premiéru 5. dubna v 18. hodin zavítá se svou manželkou Marií Kabošouvou, aby divákům představili život v nejchudších východoslovenských romských osadách. Na Slovensku tento dokument vzbudil velký zájem diváků, doslova převálcoval svou návštěvností komerční snímky a o diváky velmi úspěšně bojuje i v České republice.
Ústřední postavou dokumentárního filmu je charismatický katolický kněz Marián Kuffa, kterého ve filmu uvidíme v ušpiněných montérkách na jeho misi do žalostného prostředí bídy a beznaděje v zapomenutých osadách Huncovce a Velká Lomnica. Kuffa se snaží pomoci nejchudším Romům a místo chatrčí plných potkanů nabídnout mnohadětným rodinám důstojné bydlení. Skrze svépomocnou stavbu prostých domků ale usiluje hlavně o změnu sociálních vztahů a myšlení uvnitř osad. Chce, aby „jeho děti“ objevily svoje schopnosti. Naučily se nezávidět si a pracovat jeden pro druhého. Místo kázání se snaží strhnout Romy příkladem a lidským zájmem. Pomáhají mu bývalí kriminálníci a alkoholici z komunity, kterou před 25 lety založil na faře pod Tatrami. Mnozí z nich však tuto náročnou práci vzdávají.
Režisérovi se za tři roky přípravy a realizace filmu v osadách povedlo najít rozmanité lidské typy a plasticky vykreslil vnitřní problémy, s nimiž zdejší romská komunita zápasí. Divák tak se zatajeným dechem sleduje osudy Beátky, která se snaží urvat lepší život pro svých šest dětí. Laca, který se pod tíhou beznaděje pokusí oběsit. Zdena, který s dojemnou láskou pečuje o svou nemocnou ženu Růženu. I Stana, který jako první pochopí, že komunita si musí pomoci sama. Filmaři byli dokonce svědky tragédie, kdy dvě z místních dětí uhořely při požáru zanedbaných chatrčí.
„Každodenní životní zápas romských obyvatel je v těchto osadách velmi těžký a musí ve svém boji o život svůj a svých dětí vynakládat velké úsilí. Nedostatečná je i školní docházka romských dětí, které se například bojí splachovacích toalet. I díky filmu se situace pomaličku mění a teď se staví první společná sprcha.“ řekla producentka Maria Kabošová.
Slovenský dokumentarista Ladislav Kaboš, který v roce 1978 absolvoval pražskou FAMU, natočil přes 70 filmů a získal za ně mnoho cen. Před sametovou revolucí patřil k „trezorovým filmařům“. Posledních deset let žije a tvoří v Praze. Jako kameraman se podílel na filmu Alois Nebel, který je v našem regionu velmi dobře známý. Nad projektem a distribucí do kin převzal záštitu Kardinál Duka.
Děkovné dopisy z Tanzánie 2013
Zde jsou k nahlédnutí děkovné dopisy, které přišly otci Brunovi Mwakibunga z jeho předchozího působiště ve farnosti Kamsamba v Tanzánii. Jde o poděkování za zaslání finančních prostředků pro 4 bohoslovce, které jim umožní studovat a stát se katolickými knězi. Při loňské návštěvě otce Bruna naše farnost také finančně vypomohla.
Farní duchovní správce
Katolický farní úřad Kamsamba
Box 179-MBEYA, Tanzánie, 22.3.2013
Vážený otče Bruno Mwakibunga,
Chvála Kristu. Doufám, že z milosti našeho Pána Ježíše Krista se Vám daří dobře.
Hlavním účelem mého dopisu je vyjádřit svou upřímnou vděčnost za pomoc, kterou jsem obdržel v prosinci, za uhrazení školného pro čtyři seminaristy, jejichž rodiče nejsou schopni tyto výdaje uhradit a někteří z těchto malých mužů rodiče nemají (jsou sirotci).
Tímto potvrzuji, že jsem obdržel 400 USD, což je ekvivalent 600.000 tanzanských šilinků. Tato částka byla rozdělena mezi tyto seminaristy: (1) Eloji Egidio Simfukwe, (2) Deus (sirotek), (3) M.Gasper Kasonso a (4) G. Schimbwe.
Nemohu přiložit jejich fotografie, protože jsou teď ve škole. Doufám, že se mi podaří získat jejich fotografie a podrobně Vás informovat o jejich prospěchu v příštím dopise. Včera jsem přijel do města na mši svatou, a tak mám příležitost poslat tento dopis.
Váš v Kristu Fr. Augustino Mwansanga,
Katolický farní úřad Kamsamba
Box 179-MBEYA
Martha Lucas Mshely
Box 741, Mbala,Tanzánie, 24.3.2013
Upřímně Vám mnohokrát děkujeme za peníze, které jste nám darovali na zaplacení našeho školného. Byl to pro nás skutečný zázrak. Modlíme se k Pánu Bohu, aby Vám to odplatil, tisíckrát zde na zemi a v životě na věčnosti v nebi.
Děkujeme Vám.
Martha Lucas
Blahopřání fr. Stephenovi Nesrstovi (článek)
3. června 2015 oslavil fr. Stephen Nesrsta 20 let výročí od kněžského svěcení. Někteří si možná fr. Stephena pamatujete z jeho návštěvy Velkých Losin v roce 2003, kdy přijel na pouť ke sv. Janu Křtiteli ve Velkých Losinách. P. Milan Palkovič byl u něj na návštěvě v Texasu. Fr. Stephen už spoustu let zve dva až tři jáhny z Moravy k sobě na faru do Texasu. Tato tradice stále trvá a v roce 2013 jsem byl u fr. Stephena v Texasu já. Návštěva Texasu byla pro mě velmi silným zážitkem, dosud vzpomínám na některé příhody. Zážitků je tolik, že se to snad ani nedá vypovědět.
Jeden z velmi silných zážitků je běžný život s knězem v USA. Fr. Stephen byl ve farnosti nově. Obdivoval jsem, jak vše dokáže skloubit a jak se nasazuje a obětuje pro druhé. Prožili jsme s ním i spoustu humorných situací. Za ty roky, co k němu jezdí jáhni z ČR, se trochu naučil česky. Jedno odpoledne byl pryč a když se vrátil, tak nás zastihnul, jak jíme. Před večeří jsme s Pavlem ukecávali Jakuba, aby si sedl do čela na místo Fr. Stephena. Když to Fr. Stephen zmerčil, tak česky pronesl: „Myslíš si, že seš farář? Seš malý kluk.“ Další jeho hláška skvěle vystihuje americkou imigrační politiku: „Je jednodušší se dostat do nebe, než získat americké občanství.“ Velmi milé bylo také setkání s jeho maminkou, která žije nedaleko Dallasu.
Pro Evropana je též nezvyklý průběh pohřbu. U nás je nemyslitelné, aby se někdo při pohřebním kázání smál. V USA jsem to zažil (pravda, jen jednou).
Nadešel den D. Vyrážíme na cestu. Letíme největším dopravním letadlem světa (Airbus A-380). Přilétáme do Houstonu, počasí je jako v prádelně (teplo a vlhko). S Boží pomocí dojíždíme do Corn Hillu (farnost Fr. Stephena). Všude je klimatizace. Téměř vůbec nechodíme pěšky a všude jsou hromady jídla. O pár dní později vyrážíme do Dallasu. Díváme se na katedrálu (kdysi nejvyšší budovu ve městě) ztrácející se mezi mrakodrapy. Procházíme městem. Přicházíme na Delay plaza. Zde byl spáchán atentát na Johna F. Kennedyho. Opouštíme Dallas. V dalších dnech navštěvujeme spoustu míst spojených s historií Texasu.
Odlétáme do New Yorku. První naše kroky v NY jsou na letišti JFK. Procházíme Manhattanem. Zastavujeme se u Ground Zero. Na tuto městskou krásu je třeba se podívat shora. Jdeme na vyhlídkovou věž Rockefeller center. Dostali jsme nějaké volné vstupenky do muzeí. Využívám nabízené možnosti a navštěvuji Muzeum moderního umění. Některé exponáty jsou nádherné, jiné dekadentní. S kolegy se scházíme u slavné Madison Square Garden. Navštěvujeme i oficiální NHL fan shop. Se zpožděním opouštíme NY z letiště La Guardia a vracíme se do Texasu.
Se spolužáky Fr. Stephena navštěvujeme také Louisianu. New Orleans. Skutečné, ale neskutečné město. Jako bychom byli na starém kontinentu. Z města dýchá atmosféra evropských měst. Úzké uličky. Všude hluk. Klidněji je u vody. Procházíme se kolem Mississippi. Cestou potkáváme koňský povoz. Zastavujeme se na tržnici. Malá Itálie.
Večer vycházíme ven. Odnaproti se nás snaží nalákat jakási žena. Žena prodávající své tělo. Procházíme večerním městem. Město neusíná. Probouzí se. Přicházíme k prvnímu cíli. Usedáme v restauraci. Večeříme. Výborný steak. Vycházíme ven. V ulicích je živo. Vcházíme do klubu. Na pódiu dva klavíry. Dvě klavíristky nás budou provázet večerem. Hrají na přání. Panuje uvolněná atmosféra. Lehce konverzujeme. Nikam nespěcháme. Popíjíme míchaný drink. Najednou slyším slova: „This song is for guests of the Czech repubic.“ Co? To není možné. Hrají pro nás. Hrají opravdu krásnou píseň. Nezapomenutelný večer. Dobrou noc New Orleans. Zítra Ti dáme sbohem…
Otče Stephene, díky moc za vše a přeji Vám hodně Božího požehnání do další kněžské služby.
František Ponížil
Bez vášně a zaujatosti o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi (článek)
Z hlediska práva jde o:
- Nápravu prokazatelných křivd (ČR je jedinou postkomunistickou zemí, která svůj vztah k církvím nenapravila).
- Návrh soupisu majetku (lesy, pole a nemovitý majetek), který by měl být církvím vrácen připravilo Ministerstvo zemědělství na základě údajů především Pozemkového fondu a Lesů ČR (přibližná hodnota 75 miliard Kč). Toto prověřila nezávislá poradenská firma Ernst & Young… http://byznys.ihned.cz/c1-55047040-ekonom-proc-by-mely-cirkve-dostat-zpet-svuj-majetek
- Obce, kraje a soukromé osoby svůj majetek církvím nevydávají. Nevydávají se pozemky určené pro výstavbu dopravní a technické infrastruktury, pozemky, které byly po zestátnění zastavěny, pozemky v národních parcích apod…http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=6&CT=580&CT1=0
- Církve musí prokázat, že byly vlastníkem v období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990 a přišly o něj v důsledku majetkové křivdy. Důkazní břemeno je na jejich straně… http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=6&CT=580&CT1=0
- Za zestátněný majetek, který dnes již nelze vydat jako na příklad nemocnice Valtice, nemocnice Na Františku, statek Nebušice, zámek Řevnice, zámek Horní Dunajovice, zdravotní středisko Horoměřice, Střední odbornou školu vinařskou ve Valticích, bývalé Arcibiskupské gymnázium v Praze Bubenči, statek Horoměřice…atd, budou všem církvím vyplaceny 2 miliardy ročně po dobu 30 let. ..JUDr. František Mikeš, I. náměstek ministryně kultury… http://tisk.cirkev.cz/z-domova/dopis-namestka-ministra-kultury-f-mikese-b-klepetkovi/
- Podle studie Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické jsou roční výnosy ze zabaveného církevního majetku cca 3 mld. Kč ročně, naproti tomu výdaje státu na církve jsou cca 1,4 mld. ročně. Do roku 2007 bylo saldo přes 160 miliard (rozdíl mezi částkou na financování církví a ziskem ze zabaveného majetku mezi 1949-2007)…http://tisk.cirkev.cz/z-domova/dopis-namestka-ministra-kultury-f-mikese-b-klepetkovi/
- Vlastnické právo církví jednoznačně uznal Ústavní soud… Nález Ústavního soudu ČR…http://spcp.prf.cuni.cz/judikat/usspI-62-08.htm
Z hlediska poslání:
- Tyto prostředky budou použity na provoz církví, tzn. život konkrétních farností ve městech a obcích po celé ČR. Každý má právo informovat se u svého kněze v místě bydliště. Církev vždy provozovala nenahraditelnou pro sociální činnost v oblastech jako charitní služba, školství, zdravotnictví.
Další fakta a podrobnosti o vyrovnání najdete zde
Reakce historika Tomáše Petráčka na zavádějící projev poslance L. Zaorálka zde